# **Czy dziecko z dyskalkulią może mieć kalkulator na egzaminie?**

Czy dziecko z dyskalkulią może mieć kalkulator na egzaminie? To pytanie nurtuje wielu rodziców i nauczycieli, którzy starają się zapewnić odpowiednie warunki egzaminacyjne dla uczniów z trudnościami w matematyce. W niniejszym artykule przyjrzymy się tej kwestii z różnych perspektyw, omawiając zarówno korzyści, jak i wyzwania związane z korzystaniem z kalkulatora podczas egzaminów.

## **Dyskalkulia – co to takiego?**

Dyskalkulia jest specyficzną trudnością w nauce matematyki, która utrudnia przyswajanie podstawowych umiejętności matematycznych. Osoby z dyskalkulią mogą mieć trudności z rozpoznawaniem liczb, wykonywaniem działań matematycznych, czytaniem zegara, czy też rozumieniem koncepcji geometrycznych. Dlatego też ważne jest, aby zapewnić im odpowiednie wsparcie i narzędzia, które ułatwią im radzenie sobie z matematyką.

## **Korzyści wynikające z korzystania z kalkulatora**

Kalkulator może być nieocenionym narzędziem dla uczniów z dyskalkulią podczas egzaminów. Oto kilka korzyści wynikających z korzystania z kalkulatora:

– **Ułatwienie obliczeń:** Dla osób z dyskalkulią, wykonywanie prostych obliczeń matematycznych może być trudne i czasochłonne. Kalkulator pozwala im szybko i sprawnie dokonywać obliczeń, co z kolei może zwiększyć ich pewność siebie i komfort podczas egzaminu.

– **Redukcja stresu:** Egzaminy mogą być bardzo stresujące dla uczniów z dyskalkulią, ponieważ wymagają od nich wykonania złożonych obliczeń w ograniczonym czasie. Korzystanie z kalkulatora może pomóc im zredukować stres i skupić się na rozwiązaniu problemu, a nie na samych obliczeniach.

– **Poprawa wyników:** Dzięki kalkulatorowi uczniowie z dyskalkulią mogą poprawić swoje wyniki w matematyce, ponieważ narzędzie to pozwala im uniknąć prostych błędów obliczeniowych, które mogą wpłynąć na ostateczny rezultat egzaminu.

## **Wyzwania związane z korzystaniem z kalkulatora**

Mimo licznych korzyści, korzystanie z kalkulatora podczas egzaminów może wiązać się także z pewnymi wyzwaniami. Oto kilka kwestii, które należy wziąć pod uwagę:

– **Zależność od kalkulatora:** Istnieje ryzyko, że uczniowie z dyskalkulią mogą stać się zbyt zależni od kalkulatora i nie będą potrafili wykonywać prostych obliczeń matematycznych bez jego pomocy. Dlatego ważne jest, aby kalkulator był traktowany jako narzędzie wspomagające, a nie zastępujące umiejętności matematyczne.

– **Ograniczenia egzaminacyjne:** Nie wszystkie egzaminy pozwalają na korzystanie z kalkulatora. W niektórych przypadkach uczniowie z dyskalkulią mogą być zmuszeni do wykonania obliczeń ręcznie, co może stanowić dodatkowe wyzwanie dla nich.

– **Konieczność nauki obsługi kalkulatora:** Niektórzy uczniowie z dyskalkulią mogą mieć trudności z nauką obsługi kalkulatora i korzystaniem z jego funkcji pod presją czasu. Dlatego ważne jest, aby zapewnić im odpowiednie szkolenie i praktykę przed egzaminem.

## **Podsumowanie**

Czy dziecko z dyskalkulią może mieć kalkulator na egzaminie? Odpowiedź na to pytanie zależy od indywidualnych potrzeb i umiejętności ucznia. Kalkulator może być cennym narzędziem wspomagającym dla osób z dyskalkulią, pomagając im zwiększyć pewność siebie, redukować stres i poprawić wyniki w matematyce. Jednakże ważne jest, aby korzystanie z kalkulatora było odpowiednio kontrolowane i żeby uczniowie mieli także możliwość rozwijania swoich umiejętności matematycznych bez jego pomocy. Dlatego też decyzja o zezwoleniu na korzystanie z kalkulatora podczas egzaminu powinna być podejmowana indywidualnie, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ucznia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here